Spánek může být věda. Brněnští odborníci poradí, jak spát tvrdě a dobře



  14.03.2019

Nejen české, ale i evropské centrum spánkové medicíny. Takový přívlastek by mohlo nést pracoviště mezinárodního centra klinického výzkumu spánkové apnoe v Brně. Protože je pátek 15. března označen jako světový den spánku, odborníci radí, jak lze zlepšit jeho kvalitu a kdo poradí při jeho poruchách.

33 výzkumných center z celé Evropy přispívá svými daty do evropské databáze spánkové apnoe, čili přerušovaného dýchání ve spánku. Brněnské centrum z fakultní nemocnice u svaté Anny bylo druhým největším přispěvovatelem. Do databáze zaslalo data 732 pacientů.

I díky tomu se tak možná léčba spánkových poruch posune dál. „Spánkové laboratoře FNUSA-ICRC patří k nejmodernějším nejenom v republice, ale rovněž v Evropě. Měsíčně je v nich vyšetřeno přes 60 pacientů v průběhu jednodenní hospitalizace, kromě diagnostiky poruchy spánku, zvané spánková apnoe neboli zástava dýchání ve spánku, pomáhají ve výzkumu vlivu poruch spánku na vznik a rozvoj kardiovaskulárních onemocnění,“ vysvětloval lékař Ondřej Ludka. Ten se na poruchy spánku v rámci své profese zaměřuje.

Právě při příležitosti připomínky světového dne spánku odborníci z Brna radí, co lidem pomůže ke zlepšení kvality spánku. Kávu, čaj či energetické nápoje není vhodné pít později jak čtyři hodiny před ulehnutím.

Spánku neprospívají ani těžká jídla, a když už, tak rovněž nejpozději čtyři hodiny před spaním. Klidnějšímu spánku napomáhá příjemná večerní procházka, nikoli však sportování.

Vhodné není ani řešení čehokoli, co dokáže člověka rozrušit. To počká na ráno. Ložnice má sloužit výhradně pro potřeby spánku a pohlavního života, pro žádný jiný účel.

Ideální je také pravidelnost ulehávání, což platí i pro víkend. A teplota v místnosti by měla být mezi osmnácti či dvaceti stupni.




Autor: Petr Jindra


Zapojte se do dění. Bavte se a vyhrávejte.

Partneři portálu: